Ken Gudman Prisfest 2013: Kresten Osgood

kengudman

Ståpladser
200,- DKK + gebyr i forsalg
225,- DKK i døren
Køb billetter her (via BilletNET)… Eller på Café 5øren

Generationsskifte: Efter ti succesrige år giver Ken Gudman Mindefond nu opgaven videre til yngre kræfter. Bandet The William Blakes bliver bedt om at lede en ny priskomite og skal være med til at sætte nye farver på den årlige prisfest.

Amager Bio en søndag aften i oktober. Gallakoncert og prisoverrækkelse. Tusindvis af publikummer har oplevet det igennem de ti år, Ken Gudman Mindefond har afholdt denne helt særlige aften, hvor musikerne bliver fejret og hyldet. Der har været mange højdepunkter.

Den uhøjtidelige stemning, hvor musikere mødes på kryds og tværs og gavmildt kaster det ene unikke musikalske øjeblik efter det andet ud over salen i Amager Bio, er et af kendetegnene ved en Ken Gudman Prisfest.

Et andet kendetegn er, at det er musikernes pris til en kollega. Fondens formål er meget enkelt: “At give en pris til en musiker, der har ydet en særlig indsats i overensstemmelse med de musikalske dyder, trommeslageren Ken Gudman stod for. Treklangen i de dyder er personlighed, musikalsk håndværk og integritet.”

The Williams Blakes giver i år prisen til trommeslageren Kresten Osgood, hvilket de begrunde således:

“Kresten Osgood er en torn i øjet, en sten i skoen og en skamplet på den pæne og anstændige danske jazzscene. Men han er også en af de største roser på busken og en fjer i håret for levende dansk musik, jazz eller ej. Når man siger om andre kunstnere, at de formår at kombinere det menneskelige med det udødelige, at de favner bredt, at de tager kunsten alvorligt men ikke kunstneren selv, så er det ofte en pæn overdrivelse. I Kresten Osgoods tilfælde er det guds lysende sandhed, der blænder os.

Han er en formidabel håndværker med overlegen teknik, et absurd godt swing, og en ydmyghed over for sangen, nummeret og de andre musikere. Han er en formidabel band leader og inspirerende kapelmester. Men når fanden tager ham – og det gør han ofte – så blandes alt dette op med en revolutionær (i ordets politiske forstand) tilgang til musik, hvor intet er helligt, højt er lavt, og det umiddelbare, amatøristiske får lov at råde. Alt sammen for hele tiden at skubbe sig selv og hans publikum ud af komfortzonen og ind der, hvor vi faktisk bliver nødt til at åbne vores øjne og ører, hvor det ikke bare er en standard, vi hører, men musik.

Kresten Osgoods betydning for den danske jazz-scene, men også for dansk musik som sådan, er ikke til at komme uden om. Og siden Kresten blæste frem på scenen for 15 års tid siden, har han hele tiden holdt fast i både jagten på det sublime, det smukke og det unikke, og den livsgivende trang til at sabotere det pæne, at modarbejde det statiske.

For Kresten Osgood er musikken hellig. Og alle ideer om musikerens ego bliver ofret i dens ære. Han kunne have valgt en anden vej. I modsætning til mange “provoer” kunne Kresten rent faktisk have skabt sig en respektfuld karriere på sin finesse og sit håndværk alene. Han spiller røven ud af bukserne på alt og alle. Han er skabt af musik helt ned på celle-plan.

Og en ting er at være provokerende og intens. En anden er at være en poetisk æstetiker. Meget sjældent støder vi på kunstnere, der råder over begge udtryk, og som bruger dem når de skal bruges. Og altid altid i musikkens tjeneste.”